lördag 15 januari 2011

gymnasiet


(gymnasium.se)


under lovet så tänkte faktiskt inte jag på gymnasievalet. Jag orkade inte. Jag behövde en paus från stressen. Men nu är det bara några veckor kvar tills man ska ha valt, och många av er där ute har inte ens bestämt vilken linje som intresserar er! Jag har bestämt linje sedan ett tag tillbaka, så jag tänkte skriva lite hur man kanske kan komma fram till vilken linje man vill gå? Vill inte låta som ett proffs, men lite hur jag själv tänkte och som kanske kan vara till lite hjälp? Vet inte, ni kan ju kolla iaf!


Gå en rolig linje
Gå en linje som intresserar dig. Brinner du verkligen för musik så kanske estet är något för dig? Eller älskar du att göra labbar under kemin? Kanske Natur...?


Vad vill du syssla med?
Kan du inte bestämma dig för vad som troligen är den roligaste linjen så kanske du vet ungefär vad det är du vill syssla med i framtiden? Du kanske vill bli läkare? Då är ju Natur ett bra drag. Vill du jobba med politik? Samhäll...?


Öppna dörrar
Bara för att du väljer tex estet under gymnasiet så betyder inte det att du inte kan utbilda dig vidare till något annat efteråt utanför det, men väljer du estet så är det en bra början förstås om du vill fortsätta vidare med det. Men jag tror inte att det stämmer att man inte har några öppna dörrar utanför den linje man vill gå efter. OM du inte väljer ett yrkesförberedande program, förstås. Är du verkligen 100 % säker på att du villl jobba med hotell och sådant efter gymnasiet så finns det ju en sådan linje för hotell och restaurang. Jag har en kompis som går det.


Anpassa dig inte efter polare
Förfölj inte dina polare. Det är DITT val! Anpassa valet efter dig själv, då har du en go grund!



Själv är jag inne på media. Estetisk media, Media/Musik, eller Media Samhäll (beror på skola.) Men Media i grunden, iaf! Det beror på att jag vet ungefär vad jag vill syssla med och jag tycker att linjen verkar rolig! Att få skapa film, skriva roliga intervjuer, jobba med filmteknik, ljussättning... Ja, det passar nog mig! Så tänker jag.