söndag 6 februari 2011

vi måste inte vara bra på allt

det finns många som ställer sjukt höga krav på sig själva. Vissa blir jätteledsna när de får vg+ på ett kemiprov, andra blir överlyckliga. Men att bli jätteledsen när man får vg+ på ett kemiprov... Om du har strävat efter ett mvg så kan jag fatta om du blir lite depp, men du skulle vara smått läskig om du faktiskt var bra på allt!

Vissa har minne så att de kan plugga in vad som helst inför ett faktaprov.
Vissa har jättelätt för att förstå siffror och annat.
Vissa har lätt för att prata inför klassen.
Vissa har stor fantasi, som kan vara bra i musik, bild, svenska etc.
Vissa har den bästa konditionen!
Vissa är helt enkelt grymma på att laga mat.


Många har fördelar i många ämnen!!! Men nästan alla har något som de har mindre fördelar i! Jag har ganska svårt för siffror, till exempel. Ibland är det bara flygande nummer i mitt huvud som inte vill falla på plats, jag blir förvirrad, lite galen, orkar inte alltid räkna vidare pga att jag ser det som ett hinder. Jag har inte stora problem i matte, jag går inte i extrahjälp eller något sådant, så nu ska vi inte överdriva. Men matte gör mig förvirrad, den saken är klar.
Kemi. Jag vet inte riktigt, men jag tror att jag skulle kunna förstå det ganska bra egentligen, det är bara det att jag tycker det är OTROLIGT tråkigt med kemi.

Däremot så har jag fantasi. Så när vi ska skriva noveller och grejer i svenskan så brukar det gå riktigt bra! Jag hade inte nöjt mig med ett vanligt vg på en novell, men hade däremot blivit överlycklig om jag fick det på ett kemiprov.
Jag älskar musik och tycker att jag har fördel i det.
Jag är inte bäst på att måla och teckna, men jag tycker att det är roligt, vilket antagligen för mig fram och gör till att jag blir bättre och bättre.


Så om du får ditt vg+ på ditt kemiprov, deppa inte ihop inför alla andra iaf. Tänk på en liten kille/tjej som sitter längst bak i klassrummet, överlycklig över sitt vg! för du är bra på något, det vet du! :)