fredag 17 december 2010

vill rädda världen


Jag vill försöka!




tänk på ett barn som går runt ensam i slummen. Ingen familj, inget hem, inga pengar. det finns sådana barn. i denna stund.

tänk på en soldat som håller sin dotter i sin famn. kanske för sista gången. i denna stund.

tänk på en människa som håller på att dö av värme och hunger.


Jag tycker att vi ska bry oss mer om världen! Det var en på min skola som inte brydde sig om katastrofen i Haiti, över huvud taget. inte ens en liten tanke om det, hade personen!

jag har alltid velat rädda världen. men ingen kan göra det ensam. Många har börjat försöka, men det räcker inte till. Det behövs mer.

Vad tycker ni om regeringen i Kina? Människor som har åsikter som e olika regeringens - de sätts i fängelse.

Vad tycker ni om dödsstraff? Tänk om den skyldige faktiskt inte alls är skyldig. Det är nämligen inte alltid så.


Ge en tanke till de människor som har det dåligt. Ibland, iaf. Du behöver inte skänka en massa pengar till röda korset och grejer, men att förstå vad som faktiskt händer här i världen - det kan vara bra. Min familj skänker iväg en hel del pengar till bla Unicef och när katastrofen i Haiti skedde så skickade jag iväg nästan hela månadspengen. Varje liten grej räknas.
Jag har dessutom bestämt mig för att gå med i Amnesty international nästa år. För jag vill försöka. Vill du också det?

www.amnesty.se