tisdag 11 december 2012

ett argt inlägg - USA är inte perfekt

Satt framför teven. Klockan var tio. Mamma och pappa hade lämnat teven på. Jag skulle stänga av teven, men det slutade istället med att jag satt kvar i 2,5 timmar för att titta på en dokumentär. Självklart så ska jag ha glömt bort vad den hette... Men ska kolla upp det!

Den handlade om tre tonårskillar, lika gamla som mig, i Arkansas, 1994.
Dom var ute och cyklade i närheten av ett mord. Ett mord på tre 8-åringar. Ett brutalt mord. Kan inte ens skriva hur det gick till, så brutalt var det...

Dessa tre tonårskillarna tror man är skyldiga. Kan jag förstå - men det fanns inga bevis på att det var dom. Jo, det fanns bevis, men så dåliga och svaga så att man vill spotta på Arkansas domare. Ett av "bevisen" var att tonåringarna såg konstiga ut. Mystiska. En av killarna färgade håret svart och älskade goth.
Man anställde en snubbe, utan utbildning inom området, som kunde döma människor efter deras stilar. Han ansåg att dom var skyldiga.

Polisen förhörde inte ens grannarna. Man fick för sig att tonåringarna var skyldiga. Så var det bara.
8-åringarna hade "knivhugg" på kropparna. Man hittade en kniv i en sjö utanför en av tonåringarnas hus. Man antog att det var han.
"Knivhuggen" på 8-åringarna visade sig vara sår från djurs klor, som har undrat vad som legat i skogen (där mordet skedde), så det var inte ens en kniv.
Idag kan man ju använda sig av DNA. Så man tog det från ett hårstrå som man hittat på 8-åringarna. Tillhör ingen av tonåringarna. Var dock mycket möjligt att det tillhörde ett av offrens styvfar, som dessutom har misshandlat bland annat sin fru flera gånger. Men ändå så ville inte Arkansas domare ge sig. Dom ville inte ha fel.

En av tonåringarna satt i dödscell. De andra två skulle sitta i fängelse i tjugo år.

Flera program och annat har gjorts om dessa killarna. Tillslut lyckades man ta upp detta i domstolen igen. Efter 18 år. Då gav man sig. MEN - killarna blev endast frisläppta om dom erkände mord. HÖR DU HUR DUMT DETTA LÅTER!? Så ja, efter 18 långa år i fängelse och dödscell så släpps man fri - men man måste erkänt sig skyldig. Bara för att Arkansas domare inte vill ge sig. Så idiotiskt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Tänk vilket helvete dessa killarna har levt!? I så många år! En av killarna hade en son och allt. Världen är för f*n inte rättvis alls. Detta är verkligen inte första gången något sådant här händer.

Professionell domstol som dömer de misstänkta för stil. Kul.

För övrigt har jag haft en bra dag, haha! Gonatt!