tisdag 21 september 2010

Pluggtips!


I åttan var jag ingen vidare på att plugga. Eller, egentligen var jag nog det, men problemet var att jag inte ORKADE plugga, o det var en viss skillnad. Nu när vi närmar oss gymnasieval och sådant så är det mer allvar, så nu har jag rest mig upp och nu orkar jag! En läxa här o där kan man glömma. Glömde av att vi hade några franskaglosor tills idag x) men för övrigt så har jag hängt med och det funkar, om jag bara sköter allt på rätt sätt!
Vill du också förändras? Tips kmr här från mig till dig, kolla om du behöver samma pluggsystem som jag använder mig av:

*När du pluggar - sitt då i lugn och ro så du kan koncentrera dig. Sitt INTE framför datorn eller teven, då räknas det knappast som plugg över huvud taget.

*Lyssna inte på musik: Eller för vissa funkar det bättre faktiskt, det är en slutsats man får komma fram till själv om det funkar med eller utan musik. Jag pluggar bättre utan. Möjligen kan jag ha på lugn musik, isf.

*Ligg inte ned: När jag väl försökte plugga i åttan så brukade jag plugga i sängen. Kryss på det! Du blir hängig och trött av det. Sitt helst upp. Vid skrivbordet kanske?

*Ta en paus då och då: Har du bestämt dig för att plugga i tex en timma så kan det vara bra med en paus emellanåt. Här om dagen så pluggade jag i en timma utan att pausa någon gång, var lite slut efter det. Så ta två pauser på fem minuter/st, kanske?

*Belöna dig själv: Jag brukar vilja titta på idol på kvällarna, men då försöker jag se det som en belöning istället. Jag pluggar kanske från klockan halv sju, sju, tills klockan slår åtta. Då kan jag sitta i soffan och titta på idol, nöjd över mig själv över en bra arbetsinsats.

*Plugga inte i sista stund: 1. Att plugga väldigt sent på kvällen är ingen bra grej att göra. Jag brukar inte plugga efter klockan halv nio. 2. Att plugga ihjäl sig sista dygnet innan ett prov är inte heller så smart. Börjar du i tid så räcker det med att läsa en stund per dag ist för att plugga ihjäl sig in i det sista.

*Använd kalender/filofax: Sedan jag började använda filofax så har jag kunnat planera in mitt pluggande mycket bättre!

Det går mycket bättre för mig och mitt pluggliv nu, har jag märkt! Ska dock försöka plugga bättre på matten, där går det väl inte jättebra direkt. Men i övriga ämnen så känns det bättre! Så satsa på en bra framtid, gott folk!

//Lollo ;)