tisdag 28 september 2010

Mognad


Jaha, idag va det tisdag då! Imorgon e det hatälskar-dagen! Jag hatar den, men gillar den också. Gillar den för att det är värt att gå upp jättetidigt på morgonen för att första lektionen e musik =) men sen e det träslöjd (det tråkigaste man kan ha i skolan) i två jävla timmar! Så trök asså -.-

Ska räkna lite matte o sköja mig, men dagens inlägg måste ju göras fööörst :DDD

Och så lite reklam här: emeliaaonse.blogg.se - de e en bra blogg! Emelia e dessutom min polare, hehhe :P check it out!

En vanlig dag i skolan... En helt ok dag dessutom =) inga supertråkiga lektioner!... förutom franskan... men det e ju svårt att få den att bli rolig :PPP


Idag ska jag skriva lite om mognad. När börjar man bli mogen?
Vissa i min ålder tror att man börjar bli vuxen och speciell när man är ute sent på kvällarna, tar sitt första glas sprit, när de klär sig som en vuxen gör, etc...
Men jag håller inte med! Att mogna handlar om att kunna ta hand om sig själv, att våga vara sig själv (alltså att vara självständig), när man kan ta egna beslut och att kunna behandla människor med respekt - det är att vara mogen enligt mig! Om man super sig själv full varje helg så kan man ju inte direkt ta hand om dig själv, så då är man väl inte mogen? Eller?
Tre tillfällen då jag har utvecklat mig mogenhet:

*När jag var tio år gammal och skulle åka spårvagn själv för första gången.
*När jag fick mitt första skolskåp med nyckel och grejer, min första hemmanyckel - att kunna ha ansvar över det.
*När EF-ledarna i London åkte till hotellet utan mig en lördagkväll och jag fick försöka ta mig hem på egen hand eftersom det inte gick att få tag i dem - också mogenhet enligt mig!

Att försöka vara mogen leder till ansvar. Om du kmr hem assent på kvällarna, kanske full elr ngt, och dina föräldrar märker det - tror du inte att de reagerar då? Men att kunna bevisa att man kan ta hand om sig själv leder till tillit, och det leder till att man får mer frihet. Stämmer inte det?



Idag kanske jag spelar in ngn liten låt o lägger ut här, som jag gjorde ibland på min förra blogg :D så håll utkik här! See ya ;D