onsdag 28 september 2011

varför ska vi starta "krig"?

Så vi satt ett gäng i skolan idag och diskuterade en sak som jag tänkt på lite, som jag även vill ta upp här:

Det är män här i världen som har startat alla onödiga krig. Det är nästan bara män som mördar. Jag menar, kom igen - det finns ett kvinnofängelse i Sverige...
MEN ändå så är det tjejer som tjafsar med varandra. Vi tonårstjejer gör ju egentligen inte annat... Vi är sjukt känsliga och kan förstå vad en tjej tycker om en annan bara med hjälp av blickar... Det är rätt töntigt, egentligen, men det är så det är.
Tjejer ska alltid hålla ihop i grupper, också. Man kan inte umgås med människor som inte är som en själv. En fjortis kan inte hänga med en snobb, och en snobb kan inte hänga med en hårdrockare. Det verkar ju inte som det...

Men KILLAR har det bra. De respekterar varandra så sjukt mycket mer och de vill ge varandra en chans. Tjejer skulle aldrig tänka så. De väljer ut första bästa människorna att vara med och sedan är man fast.

Jag vill säga att jag är sjukt trött på detta... Känns som en mellanstadiegrej, möjligen högstadiet. Men när man fortfarande hör om sådant här, och även ser det med egna ögon... Jag vet inte hur det är med er, men det gör mig sjukt irriterad. Plus att jag har nästan inte hittat någon med typ samma stil som jag, så om jag bara hade velat hänga med tjejer som är som jag, så hade jag nog varit ganska ensam idag... Ingen av mina kompisar är som jag. Vissa är mer lik mig än andra, men ingen är nära.

Kan vi inte bli lite mer som killarna, just när det kommer till detta...? Nu snackar jag inte om att starta krig, utan jag snackar om att kunna vara med alla och ge alla en chans. Palla grupperingar, palla att stöta ut människor, palla att fortfarande vara så barnslig... Vi är faktiskt myndiga snart...





!