tisdag 7 augusti 2012

Sluta ta för givet!?

Jag är galet trött på vissa hundägare. Jag dömer ingen utifrån hundras eller något, jag älskar alla möjliga hundar! Stora eller små - jag är en hundälskare, och ni som känner mig vet ju verkligen det!
Men hundägare med pyttesmå hundar... Inte alla, men några, får för sig att stora hundar är så farliga och arga.
Hade min lekfulla hund lös i parken. Han sprang runt och hämtade en tennisboll, kom med den till mig så att jag skulle kasta den - om och om igen. Vi snackar verkligen lekhumör här.
Sedan kommer en man med sin lilla terrier. Eliot springer fram till hunden och viftar på svansen, men han gör inget. Springer ändå fram till Eliot och håller i honom, om nu hundägaren eller hunden ändå skulle tycka att det var lite obehagligt. Då börjar mannen säga saker som att han "inte var förtjust i" att jag hade hunden lös i parken, att han kunde vara farlig och göra något etc. Hade min hund varit farlig så hade jag väl antagligen inte haft honom lös...? Finns säkert vissa idioter som har det, men den här mannen tog verkligen för givet att Eliot var en hemsk hund som ville bita ihjäl småhundar.
Sedan blev mannen förvånad över att det gick bra också? Som att "wow, han gjorde ingenting! Hunden är inte ond, hurra!". Jag förklarade gång på gång att Eliot var helt ofarlig. Mannen ville knappt lyssna, utan drog slutsatsen att det bara var tur för den här gången, ungefär.

Och det var inte första gången detta hände! Bara för att jag har en stor hund - ska det betyda att jag måste hålla honom extra hårt och behöva ta smällar som att han ska vara farlig? Det gör ingenting om man frågar mig. "Funkar den här hunden bra med andra hundar?" etc. Men att ta för givet att han är hemsk och dålig - det hatar jag. För ärligt talat så är min hund en äkta mes som tror att han är jätteliten. Han försöker ligga i min famn ibland. Ganska tungt och ben och svans hamnar långt utanför självaste famnen. Så farlig - knappast. Snälla, fråga istället för att ta för givet.

VISSTE NI ATT: Grand Danois, den näst största hundrasen, är en av de snällaste och lugnaste hundraserna som finns? Många blir rädda när de ser en så stor hund, men man borde egentligen känna trygghet och lugn...



Bild: Wow, han ser ju verkligen farlig ut...